Groepen en trainers

Groepsindeling:
Bij de wegatletiek onderscheiden we het hardlopen op de weg en het actief wandelen.  AV’40 kent 5 niveau groepen voor hardlopen op de weg en 2 groepen voor actief wandelen.  Actief wandelen is voor de beginnende en de gevorderde wandelaar. De hardloopgroepen op de weg zijn ingedeeld op niveau, met een lichte overlap. De meeste groepen trainen onder leiding van een “ trainerspoule”. Alle trainers zijn door de Atletiek Unie gecertificeerd. Hieronder vindt u een omschrijving van de verschillende groepen. U kunt ook de  trainingsschema’s van de groepen 1 tot en met 4 downloaden.

Groep 0 / oftewel de instroomgroep (trainer Frank Olsthoorn).
Voor beginners is er het hele jaar door de mogelijkheid om in te stromen op elk gewenst moment. Dit kan op zaterdagochtend, of op de dinsdag- en/of donderdagavond. Het doel is het opbouwen van basisconditie om gedurende minimaal een kwartier op eigen niveau rustig maar wel aan één stuk door te dribbelen. Het tempo ligt gemiddeld langzamer dan 6 min./km en de individuele tijd over een 5 km varieert en ligt zo rond de 30 minuten.
Voor informatie over het instromen als beginnend loper kun je het beste van te voren een afspraak maken met de coördinator wegatletiek; André Bovelander; tel 06-43 907 505 of email: wegatletiek@av40.nl

Groep 1 (trainers: Rinus Hoevenaar, Pim Schouten en Rob Bovelander)
In deze groep kunnen beginnende lopers, herstellende lopers en lopers met geringe loopervaring aansluiten. Het programma is gevarieerd en erop gericht om stapsgewijs het niveau te verhogen zodat er binnen een redelijke termijn bij een van de andere groepen kan worden aangesloten. Dit geldt uiteraard alleen voor de mensen die dat willen.
De groep bestaat uit vrouwen/mannen (75/25%), van alle leeftijden. Het tempo ligt gemiddeld rond de 6 min./km en de individuele tijd over een 10 km varieert van 50 tot 60 minuten.

Groep 2 (trainers poule A: Leoniek van Nielen, Pim Schouten, Rienke Teerink en Frank Olsthoorn)
Groepssamenstelling ongeveer 90% vrouwen en 10 % mannen. De leeftijd varieert tussen de 20 en 60 jaar.
Er wordt gewerkt met een zo algemeen mogelijk trainingsschema, aangezien de doelstelling niet voor iedereen gelijk is. De een wil meedoen aan een trimloop en/of halve marathon en een ander komt alleen voor de gezelligheid, wil een goede conditie hebben of begint pas met hardlopen in groepsverband. Het programma is gevarieerd en bevat alle onderdelen van loopscholing tot intervaltraining (lang/kort) tot een duurloop. De afgelegde afstand per trainingsavond is + 8 tot 10 km en duurt ongeveer 60 tot 90 minuten. Het streven is om de fanatieke atleten met gerichte trainingsadviezen een groeipad te bieden naar een hogere groep. Het motto van de groep is “plezier en prestatie gaan uitstekend samen”. Het tempo ligt gemiddeld rond de 5 ½ min./km en de individuele tijd over een 10 km varieert van 45 tot 55 minuten.

Groep 3 (Trainerspoule B: Rob Bovelander, Klaas Smit, Raymond Durand en Rianne Suiker. )
Een groep van ongeveer 20 wedstrijd en recreatie atleten, verhouding mannen : vrouwen = 60 % vrouwen : 40 % mannen. De leeftijdsopbouw varieert voor het grootste deel van de atleten in deze groep tussen de 30 en de 60 jaar.
Het aangeboden programma is gevarieerd, van interval tot duurloop, en is erop gericht aan wedstrijden mee te kunnen doen of simpel de conditie op peil te houden. Afgelegde afstand per training ligt rond de 10 tot 12 km. Het tempo ligt gemiddeld rond de 5 min./km en de individuele tijd over een 10 km varieert van 40 tot 50 minuten.

Groep 4 (trainer André Bovelander)
Deze groep komt voornamelijk om recreatief de loopsport te beoefenen, met een knipoog naar de prestaties. Er wordt pittig getraind en gecommuniceerd. De meesten doen mee aan prestatieloopjes van 10 en 15 kilometer. Een kleiner gedeelte van de groep traint om deel te kunnen nemen aan een halve marathon en een paar lopers van de groep richten zich op het lopen van een hele marathon. De verhouding mannen : vrouwen is ongeveer veel : weinig
De omvang van een trainingsavond varieert al naar gelang de inhoud van het programma. Meestal zijn we anderhalf uur bezig, tussen de 10 en 16 kilometer wordt er elke trainingsavond wel gelopen. D.w.z. inclusief de warming up , de cooling down en het verplaatsen tijdens de training.
De inhoud van de trainingen is zo gevarieerd mogelijk ( intervallen, duurlopen, testlopen, fartlek) en zoveel mogelijk aangepast aan de individuele prestaties. Loop eens mee en kijk of het je bevalt!
Het tempo ligt gemiddeld rond de 4 ½  min./km en de individuele tijd over een 10 km varieert van 35 tot 45 minuten.

Actief wandelen (trainers: Louis Scholte en Jeannette Smit)
Is niet zomaar wandelen, maar wandelen met de klemtoon op Actief. Het is een discipline in drie verschillende tempo’s: rustig, vlot en snel. De trainingen starten vanaf het clubhuis van AV’40 en er wordt gelopen in het recreatie gebied tussen Delft, Den Haag, Nootdorp en Pijnacker.
Het programma is zeer gevarieerd en bevat intervallen, tempolopen en duurtrainingen. Ook wordt de nodige aandacht besteed aan loopscholing, dit om de spieren sterker te maken en de algehele conditie te verbeteren.
Na een aantal trainingen gaat U zich fitter voelen en uw uithoudingsvermogen en conditie zullen verbeteren. Beweging is goed voor lichaam en geest!

Voor verdere informatie kunt u terecht bij:
André Bovelander / coördinator wegatletiek            tel 06-43907505
Louis Scholte / coördinator actief wandelen            tel. 06-1932 7735 (na 18:00 uur)